Logga in

Sommarjobba i våra områden

Varje år erbjuder vi 300 sommarjobb till ungdomar mellan 16-20 år som bor i våra bostadsområden. Det är en del i vår Relationsförvaltning® och innebär att vi arbetar för att skapa trygga, stabila och trivsamma boendemiljöer. Som sommarjobbare får du en nyttig erfarenhet och hjälper oss att göra våra bostadsområden ännu finare och trivsammare.
 
Hur och när ansöker jag om sommarjobb?
Ansökningstiden för att söka sommarjobb för 2017 har tyvärr passerat.
 
Vem kan söka sommarjobb?
Stena Fastigheter erbjuder sommarjobb för ungdomar mellan 16-20 år som bor hos oss i våra områden. Du behöver ha fyllt 16 år när du påbörjar ditt sommarjobb hos oss. 
 
Vad får en sommarjobbare göra?
Hos oss kan du jobba med inre och yttre skötsel under sommarmånaderna. Det kan t ex innebära att du får rensa rabatter, klippa buskar, målningsarbete, städa källarförråd och plocka skräp för att göra det fint i våra bostadsområden.
 
När kan jag sommarjobba?
Vi erbjuder sommarjobb under två perioder. Den första perioden sträcker sig under fyra veckor efter skolans slut (juni-juli). Den andra perioden pågår under fyra veckor från mitten till slutet av sommaren (juli-augusti). När du ansöker kan du önska vilken period du vill arbeta, men vi kan tyvärr inte garantera att du får den period du önskat. Beroende på när skolor börjar och slutar kan datumen variera på olika orter.

Vilken lön får jag och vilka villkor gäller?
Stena Fastigheter har kollektivavtal och det reglerar timlönen beroende på vilken ålder du har. Just nu förhandlas lönerna för 2017 och tills förhandlingen är klar gäller 2016 års löner. Om resultatet av förhandlingen blir en löneökning justeras lönerna. Du hittar mer om 2016 års löner här
 
Kan jag söka sommarjobb även om jag inte bor hos Stena Fastigheter?
Nej, vi kommer även under 2017 att satsa på att erbjuda sommarjobb till ungdomar som bor i våra områden. 
 
 
 
​​​

​Frågor och svar

Här nedan híttar du frågor och svar som kan vara aktuella när du söker eller har fått sommarjobb.
Varför går det inte att skicka ansökan?

Har du problem att skicka ansökan? Kolla först att du fyllt i alla uppgifter. Alla fält markerade med en stjärna är obligatoriska dvs du måste fylla i uppgifter eller ladda upp ett dokument. Vet du om att du vill jobba en speciell period i sommar, dvs början, mitten eller i slutet? Skriv i så fall det i ditt personliga brev så försöker vi lösa det.

De bifogade filerna kan vara i de flesta format, men är det problem kan det vara bra att spara dem som word eller PDF. Det fungerar däremot inte att ladda upp zippade (komprimerade) filer.
 
Har du följt råden ovan men det fungerar inte ändå? Mejla frågor till sommarjobb.fastigheter@stena.com eller sök ansvarig på din ort via växeln: 075-24 15 000.

 
Så skriver du ett CV

​Ett CV är en enkel lista över dina tidigare jobb och erfarenheter. Du skriver mellan vilka datum du gjort följande:

  • Om du har eller har haft ett tidigare jobb
  • Om du gått eller går en utbildning
  • Om du har kunskaper i språk
  • Om du har eller har haft andra typer av uppdrag, så som att du är lagledare i din idrottförening

Arbetsförmedlingens tips på hur du skriver ett CV hittar du i nedan länkar.

Tänk på att gör ett CV och ett personligt brev då dessa dokument ska laddas upp var för sig när du skickar in ansökan. 

 
Så skriver du ett personligt brev

  • Berätta om dig själv och hur du är som person
  • Dina fritidsintressen och annat du tycker om att göra
  • Om du till exempel läser en gymnasieutbildning eller någon annan typ av utbildning 
  • Varför du vill jobba hos just Stena Fastigheter

Arbetsförmedlingens tips på hur man skriver ett personligt brev hittar du i nedan länkar:

Tänk på att gör ett personligt brev och ett CV då dessa dokument ska laddas upp var för sig när du skickar in ansökan.

 
Vad är CO-adress?

​CO betyder ”care of” och används om du är inneboende, bor i 2:a hand eller om ditt namn inte står på ytterdörren. Då skriver man det efternamn som står på lägenheten, t ex ”C/o Nilsson”. Om ditt efternamn står på dörren behöver du inte använda ”c/o” utan lämnar det fältet tomt.

 
Kan jag byta period?

Om du blir kallad på intervju så kommer du då att få frågan vilken period som du vill jobba. När vi sedan gjort klart med avtal går det inte att ändra eller byta. Ka du inte längre jobba den period som du uppgett vid intervjun så får du lämna din plats till någon annan sökande.

 
Jag har inte fått något svar

När du skickat in din ansökan får du ett automatiskt svar till den mejladress du uppgivit. Om du inte fått svar till din mejladress så betyder det att den adress du skrivit inte stämmer. Vi mejlar kallelse till intervju mm till den adress du lämnat, så håll koll på dina mejl så du inte missar något!
 
Det tar tid att gå igenom ansökningar och göra ett första urval. Därför kan det vara så att det dröjer till slutet av april innan vi kan ge definitivt besked om jobb.
 

 
Vilket nummer är mitt kontonummer?

Ditt kontonummer är inte detsamma som det nummer som står på ditt bankkort. Kontonumret består av ett clearingnummer (cl-nr) på fyra eller fem siffror samt ett kontonummer. Numret finns i de handlingar du fått från banken när du öppnade kontot. Om du har internetbank så syns även kontonumret när du loggat in där.

 
Hur hittar jag mitt Clearingnummer?

Du hittar cl-numret ihop med uppgifterna du fått från din bank om ditt bankkonto. Eller på din internetbank. Du kan också kontakta ditt lokala bankkontor för att ta reda på vad ditt kontor har för clearingnummer.

 
Skattejämkning - Intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag

​Kommer du att känna mindre än 18 739 kr i år? Då kan du få ut lönen utan att Stena Fastigheter gör avdrag för skatt. Det kallas också skattejämkning.

Då behöver du:

  • Fylla i dina uppgifter på intyget (http://bit.ly/1K2elXc).
  • Lämna intyget till löneavdelningen på Stena Fastigheter.

Du måste också uppfylla följande förutsättningar:

  • Du beräknar att din sammanlagda inkomst under 2016 kommer att bli mindre än 18 739 kr (inklusive t.ex. semesterersättning och ersättning för mat)
  • Du är studerande
  • Du kommer att vara bosatt i Sverige under hela året.

Om du inte har intyget kan du ladda upp det via den här länken http://bit.ly/1K2elXc.

 
Vad är ett Clearingnummer? (Cl-nr)

Clearingnummer används till att identifiera till vilken bank och bankkontor en betalning ska till, det vill säga ett visst bankkontor och det innebär att man även kan utläsa vilken bank ett visst konto tillhör genom clearingnumret.
 
Förenklat uttryckt består alltid ett svenskt bankkontonummer av ett clearingnummer och ett kontonummer. Antalet siffror i kontonumret varierar från bank till bank. När du för över pengar till en annan bank måste du alltid ange först clearingnummer och sedan kontonummer utan extra tecken, t ex streck och punkter.
De allra flesta bankerna har en kontostruktur med clearingnummer om fyra siffror och sedan ett löpnummer om sju siffror.