Nya porttelefoner

Status för de nya porttelefonerna

De nya porttelefonerna är precis installerade på Fisksätra Torg (ojämna siffror) och vi är nu igång med installationen på Fisksätra Torg (jämna siffror) som beräknas bli klart vecka 20.

Entreprenören PM larm, som installerar porttelefonerna, beräknar att 1 gata tar cirka 3 veckor.

Du som bor på Fisksätra Torg 1-17 (ojämna siffror) kan hämta ut dina nya passerbrickor på vårt kontor på Fisksätravägen 30 dessa tider:

  • Måndag 9 maj klockan 15.00 - 18.30
  • Onsdag 11 maj klockan 07.00 - 11.00

Undrar du något över de nya porttelefonerna?
Maila Linnea Linander, linnea.linander@stena.com

För bättre trygghet och trivsel kommer det att installeras passersystem i entréerna. Det kommer att vara ett så kallat Aptus-system med brickor för att komma in i portarna samt porttelefon som ringer upp till anslutet telefonnummer. Med det nya systemet kommer portarna att vara låsta dygnet runt och kan endast öppnas med passerbricka eller genom porttelefonens ringklocka,

Hur får jag mina passerbrickor?

När installationen pågår på just din gata behöver du komma upp till oss på vårt kontor på Fisksätravägen 30, på utsatta tider, för att hämta ut dina nya passerbrickor.
Varje hushåll får 3 stycken passerbrickor och det är endast du som står på kontraktet som kommer kunna hämta ut dessa. När du hämtar ut dina passerbrickor måste du därför ha med dig giltig ID-handling.

Behöver du köpa till fler brickor kan du göra det vid ett senare tillfälle för en kostnad på 200 kronor styck. Du gör då en serviceanmälan via Mina sidor.

Vart kommer jag in med nya passerbrickorna?

Alla dina 3 brickor är personliga till ditt hushåll och ger dig tillträde till alla de ställen du ska ha tillträde till. Till exempel din port, ditt förråd och eventuella garage och lokaler. 
Har du gamla brickor sen innan?
De gamla brickorna kommer arkiveras och sluta fungera när installationen är klar på din gata. Då kan du slänga dem.

 

Tidplan för installationen 

För att du ska få en känsla för när installationen startar i ”din" port har vi tagit fram en preliminär tidplan. Tiderna kan komma att ändras. 

Fisksätra Torg (ojämna) - Vecka 15
Fisksätra Torg (jämna) - Vecka 18
Harrgatan - Vecka 20
Forellgatan - Vecka 23
Braxengatan - Vecka 25
Laxgatan - Vecka 32
Mörtgatan - Vecka 35
Sikgatan - Vecka 37
Ålgatan - Vecka 40
Lakegatan - Vecka 43
Karpgatan - Vecka 46

Så här fungerar de nya porttelefonerna!

Den nya porttelefonen har en display där du kan söka bland de boende i trapphuset. Besökare utan passerbricka måste därför välja vem de vill ringa upp i porttelefonen för att bli insläppt.

Ditt namn i porttelefonen kommer att vara kopplat till ditt telefonnummer. När din besökare ringer till dig via porttelefonen, så kommer det ringa i din telefon. För att öppna så svarar du som vanligt och kollar av vem personen utanför är och sen öppnar du genom att trycka * eller 5. För att neka tillträde trycker du på #, då öppnas inte porten.

Om porttelefonen är kopplas till ditt mobilnummer så kan du svara och öppna porten oavsett var du befinner dig, du behöver då inte vara hemma. Varje hushåll kan ha max 2 namn och nummer inlagda i porttelefonen.

Om du av någon anledning inte vill att ditt namn ska synas i porttelefonen behöver du kontakta oss. Ditt telefonnummer syns aldrig i porttelefonen, endast ditt namn. 
För att förhindra busringningar kommer porten att vara stängd mellan 22.00 - 06.00. Om du får besök under den tiden kan du alltid öppna porten manuellt inifrån. Med din passerbricka kan du komma in dygnet runt.