Sök på stenafastigheter.se

Barn som simmar under vattnet i en pool

Simning: En nyckel till hälsa och skolframgång

För att hjälpa fler barn och unga att uppnå ett godkänt betyg i ämnet idrott och hälsa och samtidigt främja en hälsosam och aktiv fritid, vill vi på Stena Fastigheter uppmuntra till simning som en betydelsefull aktivitet.

Att skapa trygga och trivsamma kvarter handlar inte bara om bostäder – det handlar också om att ge barn och unga rätt förutsättningar för framtiden. På Stena Fastigheter arbetar vi aktivt för att erbjuda meningsfulla fritidsaktiviteter och stödja skolgången. Ett av våra viktiga initiativ är att främja simkunnighet, en färdighet som inte bara bidrar till ökad säkerhet och hälsa utan även hjälper elever att nå kursmålen i idrott och hälsa.

Därför startade vi under hösten 2024, i samarbete med MKB Fastigheter, Skanska och Malmö Kappsimningsklubb, en simskola för elever i årskurs 6. De som ingår i denna satsning är Nydalaskolan, Lindängskolan, Hermodsdalsskolan och Gullviksskolan. På dessa skolor har vi skapat en riktad insats för de barn som har störst behov av att stärka sin simkunnighet. Under höstterminen fick eleverna möjlighet att delta i simundervisning två gånger i veckan, och satsningen fortsätter nu under vårterminen i samband med sport- och påsklovet.

Faktum är att en av de vanligaste orsakerna till att barn inte blir godkända i idrott och hälsa är att de inte kan simma. Det initiativ som vi har varit med och utvecklat har visat mycket fina resultat.

Bledar, vår relationsförvaltare Bledar Zuta, Relationsförvaltare, Stena Fastigheter, Malmö

Höstterminen 2024 - Resultat

Antal godkända elever i simning av de 200 som deltog i simskolan:

  • Vecka 34 (start): 86 elever (43%)
  • Vecka 45: 115 elever (57,5%)
  • Vecka 50 (slut): 127 elever (63,5%)

Bättre modell ger bättre resultat

Tidigare har vi genomfört sommarsimskolor som stöd för barnens simkunnighet, men vi såg att detta inte gav full effekt för dem som behövde det mest. Därför har vi utvecklat metoden och byggt upp ett starkare samarbete med skolorna, där elever med störst behov identifieras redan i årskurs 6 och får kontinuerlig träning under skolåret. Att förlänga undervisningen och integrera den i terminsaktiviteter har haft stor betydelse. Eleverna får mer tid att utveckla sina färdigheter, skolan tar ett aktivt ansvar för deltagandet, och fler barn blir simkunniga – en förmåga som ökar både deras trygghet och förutsättningar att klara skolan.

Genom rätt insatser på rätt plats fortsätter vi på Stena Fastigheter att skapa värde för våra hyresgäster och stärka de områden där vi verkar.