Här startade vår relationsförvaltning

År 2020 firar vi att vi arbetat med relationsförvaltning i två decennier.
- Vi införde ett helt nytt sätt att tänka. Vi gick från att enbart ta hand om de fysiska husen till att ta ett samhällsansvar genom att jobba med relationer till våra hyresgäster och andra aktörer i våra bostadsområden, säger Helen Welander Möller, Stena Fastigheters första relationsförvaltare.

 

 

 

Året var 2 000 - ett historiskt år - världen hade gått in i ett helt nytt årtusende. Samma år anställdes Helen Welander Möller för att, något förenklat förklarat, prata med hyresgäster, lyssna och ta in deras tankar och idéer. Några år dessförinnan hade Stena Fastigheter köpt 600 lägenheter i bostadsområdet Lindängen i södra Malmö. Många av lägenheterna hade stått tomma och Stena Fastigheter genomförde omfattande reparationer och gårdarna förnyades. Området var då också drabbat av stor skadegörelse.
- Jag gick runt och knackade dörr hos de som bodde hos oss. Jag kontaktade föreningar och pratade med kommunen. Vi ville förhindra nedskräpning och skadegörelse, och vi ville få människor att trivas och bo kvar, säger Helen Welander Möller.

Helen beskriver hur hon möttes av många höjda ögonbryn när hon berättade om sitt arbete. Varför skulle ett privat fastighetsbolag egentligen jobba med relationer? Räckte det inte med att tänka på att husen var i gott skick och att hyra ut lägenheterna? Historien ger oss svaret. De initiativ, aktiviteter och samarbeten som inleddes då bidrog bland annat till att skadegörelse i dag är ovanligt i bostadsområdet.

Relationsförvaltning varumärkesskyddas
Helen Welander Möllers arbete backades upp genom organisationen. Extra pengar tillfördes till arbetet för att stärka relationerna med hyresgästerna och utveckla boendemiljöerna. Till en början benämndes arbetet som sociala projekt, men det dröjde inte länge förrän ordet relationsförvaltning myntades. 2007 fick företaget copyright på ordet relationsförvaltning, och arbetet med relationsförvaltning utvecklades och växte.

- Relationsförvaltning för mig är att ha stora öron, att lyssna in, och se vad som händer i ett område och vad som behöver göras. Under våra första år på Lindängen var det många hyresgäster som var missnöjda med tvättstugan. När vi samlades i tvättstugan frågade vi om de ville ha nya tvättmaskiner, men det handlade inte om det. De ville ha en trevlig plats att tvätta på. Det blev ny färg på väggarna, fondtapet och en plats där hyresgästerna kunde sitta och fika i samband med tvätt-stunden, säger Helen Welander Möller.

Relationsförvaltning bidrar till något större
Det var alltså i ett bostadsområde i Malmö som fröet till relationsförvaltningen såddes. Helen blev företagets första medarbetare som fick bära titeln relationsförvaltare, och med åren fick hon flera kollegor med samma titel i Göteborg och Stockholm. I dag genomsyrar relationsförvaltningen hela företaget och är något som finns med i alla anställdas medvetande. Relationsförvaltningen märks i allt från planeringen av nya bostäder till samarbeten med hyresgäster och närsamhället. Relationsförvaltning är i dag företagets arbetssätt som bidrar till bostadsområden där människor känner sig trygga och trivs, och där de också har en möjlighet att utvecklas och aktivera sig.

Helen, som i dag är pensionär, arbetade 16 år på Stena Fastigheter i Malmö. Tillsammans med sina kollegor i hela företaget har hon varit med och bidragit till hundratals samarbeten som utvecklat bostadsområdena. Som exempel kan nämnas simskola för barn, läxhjälp och att ungdomar som bor hos Stena Fastigheter fått sommarjobb i kvarteren.

- Det är väldigt roligt att ha fått göra den här resan. När folk frågade vad jag jobbade med svarade jag: Jag har bara roligt på jobbet. Det är med stolthet jag kan säga att jag har varit relationsförvaltare på Stena Fastigheter.

Helen Welander Möller,  Stena Fastigheters första relationsförvaltare, på återbesök på Lindängen
Helen Welander Möller, Stena Fastigheters första relationsförvaltare, på återbesök på Lindängen