
Dialogen som metod i utvecklingen
Dialog är grunden i vår relationsförvaltning. Genom att prata med våra hyresgäster och lyssna på deras synpunkter får vi veta vad som fungerar och inte, och hur vi kan utveckla kvarteret på bästa sätt. Samtalen bidrar till goda relationer, trivsel och trygghet.
Renovering och nyproduktion
Om det ska ske förändringar i kvarteret, som en renovering eller nyproduktion, har vi boendedialog där vi samtalar kring detta. De boende har bra kännedom om sitt kvarter och ger oss värdefulla insikter, om vad som är bra, vad vi kan tillföra området och vad de värdesätter i ett boende. Genom dialogen kan vi fånga upp bra idéer och därmed skapa en ännu bättre produkt.
Vi vill ta tillvara på den kunskap som hyresgästerna har om sitt område för att skapa de bästa förutsättningarna för att utveckla trygga och hållbara områden där människor trivs och stannar kvar länge.
Mia Larsson, kommunikationsansvarig på Stena Fastigheter Göteborg.
Dialog genom hela processen
Vi har utvecklat en egen modell för boendedialog som bygger på vårt mångåriga arbete med Relationsförvaltning. I korthet handlar det om att dialogarbetet börjar i ett tidigt skede och pågår under hela processen. I första skedet handlar det om att lyssna in vad de boende tycker och ta hand om deras inspel. Därefter följer återkopplingar och fler möten. Alla boende ska ha möjlighet att delta, därför anpassas dialogen till varje område. Vi ses i området, det ska vara enkelt att delta.





